torsdag 10 september 2009

Ytterligare tankar om Israels plats i frälsningshistorien Del 1

Nu så här tänkte jag att det var dags att gå vidare med lite tankar och ideologisk undervisning i ämnet om Israel, judarna och Guds frälsningsplan. Om du inte har följt med på bloggen tidigare så föreslår jag att du läser tidigare inlägg om Israels plats i frälsninghistorien. Det utgör grunden för min blogg och ideologiska hållning. Utan dem kan det vara svårt att förstå och det kan dessutom vara lätt att missförstå det jag skriver nu.

Detta blir en fortsättning på de ideologiska dokument som jag har hänvisat till så därför uppehåller jag mig inte så mycket vid upprepningar utan går vidare i mina resonemang om hur Gud har arbetat med ett folk som vi känner som Israel och hur Han genom ett folk har nått ut till alla folk, eller åtminstone: skall nå ut till alla folk. Denna del 1 blir en inledning endast och själva dokumentet kommer mer nästa gång.

Bloggandet om Israel är ett hett ämne och det är ganska många som skriver om det, både för- emot-artiklar. Det kan vi se tex i Dagen här. Det är lätt att mycket blir vinklat och sällan blir debatten speciellt balanserad. Jag tror att det finns en någorlunda balanserad hållning, bara vi inte tvingar in varandra i hörn.

Detta behöver inte vara ett problem dock. Vi får vara vinklade, det är genom att läsa många bloggar som man kan få en större helhet.

Jag skulle i den här artikeln vilja bekänna ännu mer färg om var jag står i debatten utan att fastna i detaljer. Det kanske säkert framkommer i en genomläsning att jag som står bakom denna blogg för många framstår som pro-Israel. Jag förnekar inte detta. Det är utgångsläget för denna blogg.

Det är dock lätt att sluta läsa här och ha en bild klar av denna blogg och mig som skriver på den men jag skulle vilja be dig som läsare att inte bunta ihop oss alla "pro-Israeldebattörer" i en och samma hög och sedan säga: "Jaha, det var väl det jag tänkte, nu slutar jag här". Det är fördomar och med sådant kommer vi aldrig till något vettigt resultat. Naturligtvis skall man inte göra det med andra skribenter heller och vi får vara försiktiga med att sätta in varandra i system. Jag vill också påpeka att jag är inte ute efter att smutskasta någon som skriver i detta ämne. Jag vet fler skribenter i detta ämne som är underbarar syskon och jag försöker inte förråda någon genom att säga; "nej nej, jag hör absolut inte till dem" Vi delar kanske samma slutsatser men inte alla detaljer på vägen dit. En del av det jag skriver i denna artikelserie med start i nästa del kommer troligtvis inte alla pro-israeliska debattörer att hålla med om men som sagt, jag drar mig för system, att alla måste tänka lika bara för att man kan ha samma slutåsikt. Vi är många som har ett hjärta för Israel men det kan ta sig olika uttryck.

Jag ber också dig som i grunden inte delar mina åsikter att ändå läsa dem och inse att när det gäller Israel så gör vi oftast samma sak allihop: intar en sida i konflikten mer eller mindre på något sätt och argumenterar utifrån det. Vi vill alla kallas kärleksfulla och jobba för mänskliga rättigheter. Om vi kan mötas sakligt i debatten kanske det visar sig om det förhåller sig så också.
Väl mött igen. Återkommer snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar