onsdag 20 maj 2009

Är Israel frälst genom Mose lag? Del 2

(Vill du följa med i Bibelställena så använder jag Svenska Folkbibelns översättning)

1 Mos 17:1-13
Här uppenbarar Gud sig åter för Abraham, efter ganska lång tid. Att Han säger att Han vill sluta ett förbund med Abram vilket inte betyder att det som skedde i kapitel 15 (se del 1) inte gäller längre utan snarare att Gud kommer och förnyar och påminner om förbundet som är ingånget.

Ett förbund, liksom avtal i övrigt kan förnyas och förbättras. Det betyder inte att det är ett nytt förbund som inte existerat förut utan samma förbund med förnyade och förbättrade löften och villkor. Även ett mänskligt testamente kan förnyas och ändras så länge den aktuelle personen lever.

Abram får förbundsnamnet Abraham som betyder just ”fader till många folk”. Tecknet på förbundet blir omskärelsen. Det är inte en förutsättning för förbundet utan ett tecken på att han redan är i förbundet.Vi ser här alltså att tron var förutsättningen för en rätt position och att Abraham inte alls behövde "göra" något speciellt för att Gud skulle handla. Och detta som nämnt; långt innan det fanns någon lag, något tempel eller offerriter.

Går vi till Nya testamentet kan vi se att Paulus kriver i Rom 1:17 att "den rättfärdige skall leva av tro." Det är ett citat från Habackuk, en gammaltestamentlig profet. Principen om en rätt ställning genom tro är att alltså inte nytestamentlig utan gammaltestamentlig. I Gal 3:16-19 skriver Paulus att lagen (Mose lag) inte kan sätta löftet ur kraft. Israel var redan ett folk, det blev inte ett folk i och med lagens givande på Sinai berg. Lagen var inte en räddningsväg utan visade hur man skulle leva enligt Guds vilja, utifrån den räddande tro man redan hade. Principen om tro gällde fortfarande.

Lagens funktion har aldrig varit att rädda någon, bara som Paulus visar; ge insikt om synd, det som bedrövar Gud. Tanken är att man genom lagen skulle se behovet av en räddare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar