onsdag 20 maj 2009

Är Israel frälst genom Mose lag? Del 3

(Vill du följa med i Bibelställena så använder jag Svenska Folkbibelns översättning)

Om vi går tillbaka till Abraham så kan vi läsa att Jesus säger om honom i Joh 8:56: att "Abraham, er fader, jublade över att få se min dag. Han såg den och blev glad". Abraham var inte bara rättfärdig genom tro, som om inte det skulle räcka; man kan inte bli mer rättfärdig om man är rättfärdigförklarad av Gud. Han såg också Kristus. Abraham var alltså det som man i kristna kretsar kallar för "frälst".

Om nu Abraham var "frälst" så måste det innebära att det fanns räddade människor innan Jesus kom till jorden. GT talar om dem som "vandrade på Herrens vägar" Predikaren, en av böckerna i GT som allmänt tillskrivs Salomo som författare heter på grekiska "ecklestiastes" som betyder "församling". Det ordet går tillbaka till det hebreiska "kohälät" som betyder "talare" eller "en som talar (i en församling)". Ordet har samma rot som "kahall"; "församling". Predikaren handlar alltså om någon som har något att säga till församlingen, den judiska. Församlingen fanns alltså under det gamla förbundet också eftersom det fanns de som trodde; trodde på Gud och Hans löfte. Vilket löfte? Löftet om messias, Kristus som vi läste om i Gal 3.

Hur sätter vi då ihop detta med det som händer på pingstdagen i Apg 2? Det har förkunnats att församlingen, den nytestamentliga församlingen föds på Pingstdagen. Men hur kan den det? Vilka var då de troende på gamla testamentets tid, som Abraham t.ex? Det blir en konstig sort av ersättningsteologi. Församlingen föds alltså inte alls på Pingstdagen. Den fullbordas möjligen då in i något den inte har varit förut, att alla folk skall bli inkluderade i det sanna Gudsfolket men den föds knappast.

När Hebréerbrevets författare beskriver de som har gått före i tro i kapitel 11 är det uteslutande människor under det gamla förbundets tid. Som vi kan se här av det som jag har presenterat så är principen om räddning genom tro gammaltestamentligt och samma förhållningsregler gäller alltså för judar som för vem som helst. Gud har inte ändrat arbetssätt. Jag vill avsluta med att citera Petrus ord i Apg 15:11 när han uttalar sig om ickejudars förhållande gentemot judar som i det här fallet har kommit till tro: "Nej, vi tror att vi på samma sätt som de blir frälsta genom Herren Jesu nåd."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar